Protokół zdawczo-odbiorczy lokalu

Zaktualizowano: 20 listopada 2020 przez Bernardeta

Protokul zdawcz odbiorczy lokalu 8 1024x681 - Protokół zdawczo-odbiorczy lokalu

Protokół zdawczo-odbiorczy to jeden z najważniejszych dokumentów podczas przekazywania lokalu. Sporządza się go zarówno podczas sprzedaży gotowego i zaprojektowanego mieszkania, jak i jego wynajmie. Jest on ostatnim etapem transakcji. O czym należy pamiętać podczas sporządzania protokołu i jakie informacje powinny się w nim znaleźć?

Czym dokładniej jest protokół zdawczo-odbiorczy lokalu?

Przekazanie mieszkania to ostatnia formalna sprawa związana z procesem sprzedaży lub wynajmu. Sporządzenie tego dokumentu pozwala uniknąć ewentualnych nieporozumień i niepotrzebnych nerwów. Dobrze stworzony protokół chroni obie strony w przypadku zaistnienia sporu. Zawiera najistotniejsze informacje na temat lokalu. W zależności od typu transakcji może to być  stan liczników czy wyposażenie mieszkania. Dokument musi zostać spisany z jak większą dbałością o szczegóły.

Do czego potrzebny jest protokół zdawczo-odbiorczy?

Najważniejszym zadaniem protokołu zdawczo-odbiorczego jest potwierdzenie przekazania lokalu i kluczy. Opisuje on faktyczny stan mieszkania. Spisanie aktualnego stanu liczników pozwala na rozliczenie byłego właściciela u dostawców mediów. Jest to niezbędne, by nabywca mógł zawrzeć nową umowę. W przypadku wynajmu lokalu, w protokole zawarte są informacje na temat wyposażenia, co pomaga w późniejszej kontroli stanu mieszkania, gdy zakończy się okres wynajmu. Dzięki temu można sprawdzić, czy wynajmujący zostawia wszystkie sprzęty, które się tam pierwotnie znajdowały.

Co powinno znaleźć się w protokole zdawczo-odbiorczym?

Zawartość protokołu zdawczo-odbiorczego różni się w zależności od tego, czy sprzedajemy, czy wynajmujemy mieszkanie. W obu przypadkach w dokumencie powinny znaleźć się:

  • dane obu stron transakcji (imię i nazwisko, ewentualnie numer dokumentu potwierdzającego tożsamość lub pesel),
  • informacje, jakiego lokalu dotyczy dokument,
  • informacje na temat podpisanej wcześniej umowy lub aktu notarialnego,
  • dokładną datę i miejsce sporządzenia dokumentu,
  • liczbę przekazanych kompletów kluczy, pilotów do bram i kart wejściowych,
  • czytelne podpisy obu stron.

Oprócz tego, protokół musi opisywać stan techniczny lokalu, czyli informacje na temat stanu ścian, okien oraz instalacji wodnych i elektrycznych. Jeśli mieszkanie jest sprzedawane razem z meblami, taka notatka również powinna znaleźć się  w dokumencie. W przypadku wynajmu musimy pamiętać, by dokładnie opisać wszystkie sprzęty, które oddajemy do dyspozycji nowego lokatora. Należy zrobić to, uwzględniając wszystkie szczegóły – liczbę, wygląd i nazwę producenta. Pozwoli to uniknąć nieporozumień. Kolejnym elementem protokołu musi być stan liczników: prądu, gazu, wody ciepłej i zimnej oraz ciepła. Jeśli między stronami zapadły inne dodatkowe decyzje, również warto to odnotować.  

Dodatkowo można dołączyć dokumentację fotograficzną. Powinna ona składać się ze zdjęć poglądowych, przedstawiających ogólny wygląd pomieszczeń, zdjęć szczegółowych, na których widać każdy element wyposażenia oraz fotografie pokazujące stan liczników.

WPIS GOŚCINNY Hania Duszyńska– projektantka wnętrz, https://duszynska.com.pl/



IMG 2139ok 500x - Protokół zdawczo-odbiorczy lokalu

Masz pytania?

Zapraszam do współpracy



indeks - Protokół zdawczo-odbiorczy lokalu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *