Jak kupić mieszkanie na kredyt?

Umowa ostateczna sprzedaży

Po podpisaniu umowy kredytowej jesteś gotowy do podpisania ostatecznej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.

Jeżeli współpracowałeś z doradcą kredytowym lub z agentem nieruchomości warto z nim skonsultować wybór notariusza, bo często mają uzgodnione zniżki u współpracujących notariuszy. Możesz zaoszczędzić kilkaset złotych na taksie notarialnej.

Do aktu notarialnego Ty i sprzedający będziecie zobowiązani dostarczyć dodatkowe dokumenty. Warto skonsultować tę kwestię z notariuszem wcześniej, ponieważ na niektóre dokumenty możecie czekać nawet około dwóch tygodni, jak i nie więcej. Zwróć na to uwagę choćby dlatego, że w umowie kredytowej masz określony termin wypłaty kredytu. Poza tym umowa przedwstępna była zawarta również na określony czas. Niewywiązanie się z tego terminu daje prawo drugiej stronie do rezygnacji z podpisania umowy ostatecznej z prawem do zachowania zadatku.

Uruchomienie kredytu

Kredyt na zakup nieruchomości uruchamiany jest zawsze po akcie notarialnym. W umowie kredytowej będą zapisane warunki jego uruchomienia i musisz to potraktować bardzo poważnie, ponieważ bank będzie wymagał spełnienia ich wszystkich.

Możesz być zobowiązany m.in. do:

  • wniesienia wkładu własnego,
  • do przedstawienia zaświadczeń z urzędu skarbowego lub ZUS, jeżeli prowadzisz firmę,
  • jeżeli deklarowałeś spłatę innego kredytu, aby mieć wyższą zdolność kredytową będziesz zapewne zobligowany do dostarczenia zaświadczenia z banku potwierdzającego zamknięcie kredytu,
  • przystąpienia do dodatkowych ubezpieczeń np. na życie czy od utraty pracy.

Warunków może być jeszcze więcej, więc warto z nimi się zapoznać.

Najważniejsze z nich to:

Wpis hipoteki

Jednym z podstawowych zabezpieczeń kredytu na zakup nieruchomości jest ustanowienie hipoteki na nabywanej nieruchomości (czasem na innej). Abyś mógł uruchomić kredyt, czyli zapłacić zbywcy, będziesz musiał dostarczyć do banku potwierdzenie złożenia wniosku do sądu o wpis hipoteki. Możesz zrobić to sam lub zlecić to notariuszowi podczas podpisywania ostatecznej umowy sprzedaży. Za tą dodatkową czynność prawdopodobnie zapłacisz, ale niekoniecznie – zależy to od notariusza.

Ubezpieczenie nieruchomości

Kolejnym z podstawowych zabezpieczeń jest ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych zdarzeń losowych. Są banki, które dadzą Ci prawo wyboru Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Inne w umowie zastrzegą sobie możliwość ubezpieczenia wyłącznie oferowanego przez ich bank. Tak czy inaczej, i tak warto mieć takie ubezpieczenie, które ochroni Cię przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń.

Odbiór mieszkania

Po dokonaniu formalności związanych z zakupem i zapłatą za mieszkanie przychodzi czas na przekazanie nieruchomości i odbiór kluczy. Pamiętaj, że masz prawo oczekiwać, aby był w takim stanie, na jaki umówiliście się wcześniej ze sprzedającym, podpisując umowę przedwstępną (np. z wyposażeniem, meblami lub bez).

Zachęcam do spisania protokołu zdawczo – odbiorczego, w którym określicie stan nieruchomości, wyposażenie i przede wszystkim stan liczników, który posłuży rozliczeniu wcześniejszego zużycia mediów przez sprzedających. Po podpisaniu protokołu przez obie strony powinieneś otrzymać od sprzedającego wszystkie klucze (od mieszkania, klatki, piwnicy itp.).

Formalności w urzędach

Udało Ci się kupić mieszkanie na kredyt. Teraz pozostały tylko formalności i kilka wizyt w urzędach (pamiętaj, aby zabrać ze sobą akt notarialny i protokół zdawczo-odbiorczy):

  • W urzędzie skarbowym będziesz musiał uiścić podatek od ustanowienia hipoteki w wysokości 19 zł oraz złożyć deklarację o zapłaconym podatku od czynności cywilno-prawnych PCC-3.
  • W urzędzie miasta lub gminy musisz poinformować o nabyciu nieruchomości, aby od tej pory wpisali Ciebie jako nowego właściciela i płatnika podatku od nieruchomości. Nie masz obowiązku zameldowania się w mieszkaniu lub domu kupionym na kredyt.
  • W zakładzie energetycznym, gazowni itp. powinieneś przepisać na siebie umowy. W tym celu koniecznie zabierz ze sobą protokół przekazania nieruchomości.
  • Zawiadom o zmianie adresu do korespondencji bank, zakład pracy i wszystkie inne instytucje wymagające aktualizacji powyższych danych.
  • Warto też odwiedzić zarządcę wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielnię mieszkaniową, do której przynależy mieszkanie, aby powiadomić o zmianie właściciela i ilości zamieszkujących osób, a także w celu zapoznania się z regulaminem obowiązującym w nowym miejscu zamieszkania.

Przeprowadzka

I na koniec najbardziej wyczekiwany moment całej transakcji — przeprowadzka 😉

Przeczytaj również:

Jak przygotować się do kredytu hipotecznego?

Umowa przedwstępna, podpisuj ją świadomie – zadatek czy zaliczka?

Wkład własny przy kredycie hipotecznym

Kredyt budowlany – wypłata w transzach

Karencja w spłacie kapitału – kredyt hipoteczny

Zdolność kredytowa a kredyt hipoteczny


Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.




Pages: 1 2

1 myśl na “Jak kupić mieszkanie na kredyt?”

  1. Kupno mieszkania jest niełatwą sprawą, wystarczy zabrać się za czytanie jednej z umów, które podpisujemy u dewelopera. Ma ona bardzo dużo treści i jest sformułowana totalnie prawniczym językiem. Z tego powodu lepiej znać kogoś, kto jest znawcą prawa, zapłacić mu za usługę i sprawić, że będziemy wiedzieli co podpisujemy. Dobrego RadcE Prawnego albo Mecenasa znajdziemy na http://www.solidnyprawnik.com Są tam opinie klientów prawników, i jasno określone ich specjalizacje. warto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *